Historia 2017-08-23T08:34:16+00:00

HISTORIA

Mainostorstai – Lahden Mainostorstai – M-torstai – M-päivä

Historiansa alussa Lahden Mainostorstai on ollut mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisille suunnattu asiantuntijaseminaari ja se on ollut osa MTL:n järjestämää Markkinointiviestinnän viikkoa. Tapahtumissa on aina pureuduttu ajankohtaisiin aiheisiin ja tarkoituksena on ollut antaa osallistujille uusia ideoita omaan työhön. Kutsuttuina ovat olleet Päijät-Hämeen alueella markkinoinnin parissa työskentelevät ja alaa opiskelevat, myöhemmin myös liike-elämän keski- ja ylinjohto. Viimeisimpiin tapahtumiin on kutsuja lähtenyt myös pääkaupunkiseudulle ja vastaanotto on ollut erinomainen.

mpäivä historia 2005

Ensimmäinen Mainostorstai vuonna 2005

Vuonna 2005 Mainostoimisto MBE halusi järjestää Lahden alueen yrityksille ja markkinoinnin parissa työskenteleville oman paikallisen markkinointiviestinnän tapahtuman. Ensimmäinen Mainostorstai järjestettiin 17.11.2005 Lahden Taidepanimolla. Tapahtuma järjestettiin osana silloista Mainonnan viikkoa sekä VISU 05 Visuaalisten taiteiden messuja. Tapahtuma toteutettiin yhdessä Etelä-Suomen Sanomien ja Esa Printin kanssa sekä yhteistyössä MTL:n kanssa. Tapahtumassa oli noin 100 osallistujaa ja tapahtuma oli koko päivän mittainen. Cannesin mainosfilmien parhaimmistoa on esitetty ensimmäisestä Mainostorstaista lähtien.

Vuodet 2006-2008 Muotoiluinstituutin tiloissa

Vuosina 2006-2008 Mainostorstai järjestettiin Muotoiluinstituutin tiloissa ja tapahtuma pidettiin edelleen koko päivän mittaisena. Tapahtuman järjestäjien joukkoon liittyivät Lahden Ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutti sekä Mainostoimisto Ilme. 2006 tapahtuman pääteemana oli ”Mainonnan lukutaito kuuluu kaikille!”. Puhujana Muotsikan auditoriossa nähtiin mm. Pelicansien valmentajana tuolloin toiminut Hannu Aravirta.

Vuonna 2007 tapahtumaa markkinoitiin ensimmäisen kerran nimellä Lahden Mainostorstai ja yhteistyökumppaneihin lisättiin Mark Suomen Markkinointiliitto. Lahdesta, maineesta ja sen hallinnasta olivat puhumassa Timo Eeveri, Ilmo Valtonen, Markus Leikola, Marcus Ziemann, Pepe Teirikari ja Maarit Pyökäri.

Käsittämätöntä! otsikoitiin vuonna 2008, jolloin Lahden Mainostorstai siirtyi auditoriosta Antinsaliin. Pääteemoja oli trendi, brändi, viestintä ja media. Puhujina mm. Keskon brändijohtaja Anne Laaksonen, Voima kustannuksen toimitusjohtaja Tuomas Rantanen ja Stena Metallin liiketoimintajohtaja Esko Mustonen. Mark Lahden jaosto tarjosi tapahtuman päätteeksi Jälkipyykki-tapahtuman: ”Tervetuloa ruotimaan päivän antia kaupungin aktiivisimpien markkinointi-ihmisten kanssa. Tarjolla draamaa, standupia, ruokaa, juomaa ja kiivasta näkemysten vaihtoa päivän teemoista.”

mpäivä historia 2007
mpäivä historia 2009

mpäivä historia 2011

2009-2011 Lahden Mainostorstai osana Liike-elämä -messuja

Vuonna 2009 Lahden Mainostorstai järjestettiin ensimmäisen kerran puolenpäivän tapahtumana osana Lahti Hallissa osana Liike-elämä ’09 -messuja. Puhujina tuolloin mm. Taneli Tikka (Run To Shop Oy) ja Päivi Talonen (Elematik Oy). Järjestäjinä / yhteistyökumppaneina edellisten vuosien tapaan MBE, Ilme, ESS, Lahden AMK Muotoiluinstituutti, MTL ja Mark ja uusina kumppaneina Nitro ja Liike-elämä ´09.

Vuonna 2010 sotkeuduttiin verkon pauloihin sosiaalisessa mediassa, verkkokaupoissa ja puhuttiin tuloksellisesta nettimarkkinoinnista. Puhujina nähtiin Matias Vakkilainen, Heikki Leskelä, Ari Ojansivu ja Teemu Neiglick. Tapahtuman järjestivät MBE, Ilme, Mediatalo Esa ja LAMK Muotoiluinstituutti yhteistyössä N-Painon, Mark:n, MTL:n ja Liike-elämä 2010 -tapahtuman kanssa.

Tapahtuma kehittyi ja kasvoi vuosi vuodelta ja osallistujamäärät olivat vuosina 2009-2011 noin 400. Vuonna 2011 Lahden Mainostorstai tarjosi jälleen tiukkaa asiaa markkinoinnista, mainonnasta ja viestinnästä kattoteemalla ”Kommunikoikaa, olkaa hyvät!”. Puhujina mm. Mikko Honkanen Meltwater Buzzilta, Tommaso De Benetti Recoil Gamesilta ja Mari Riipinen Dagmarilta. Asiantuntijaseminaarin järjestäjiä / yhteistyökumppaneita olivat: MBE, Ilme, Videomakers, MTV3, Markprint, Valopalkki, Messua ja MARK.

Lahden Mainostorstai Sibeliustalolla

Vuodesta 2012 Lahden Mainostorstai on järjestetty upeissa puitteissa Sibeliustalolla, Vesijärven rannalla. 2012 tapahtuma tarjosi ideoita ja käytännön keinoja onnistumiseen digiajan markkinoinnissa. Puhujina nähtiin mm. MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala, Juridia Oy:sta Elina Koivumäki ja Viestintätoimisto Myyn toimitusjohtaja Jukka Peltonen. Osallistujia tapahtumassa oli noin 450. Tapahtuman järjestivät MBE, Ilme ja Mediatalo Esa yhteistyössä Sibeliustalon, Multiprintin, MTL:n, Kansiopalvelun, MARK:n ja LAMK Muotoiluinstituutin kanssa.

mpäivä historia 2012
mpäivä historia 2013

2013 Innostuttiin, Inspiroiduttiin ja Ideioitiin tulevaisuudesta, kuultiin onnistumistarinoita ja tutustuttiin mobiilimarkkinointiin. Puhujina mm. Pekka Aula Helsingin yliopistolta ja Jussi-Pekka Erkkola Valiolta. Multiprint siirtyi yhteistyökumppaneista järjestäjiin. Muuten tapahtuma toteutettiin edellisen vuoden kokoonpanolla. Tapahtumaan osallistui yli 500 markkinoinnin ammattilaista ja alaa opsikelevaa Lahden lähialueilta sekä pääkaupunkiseudulta.

Vuonna 2014 Sibeliustaloon kerääntyi yli 600 vierasta ympäri Etelä-Suomen. Edellisen vuoden tapaan jatkoimme innostumisen ja inspiroitumisen teemoilla, otimme selfieitä ja kuulimme loistavia esityksiä. Neuromarkkinoinnista kertoi Jarmo Heinonen, sosiaalisesta mediasta puhui Someco Oy:n toimitusjohtaja Minna Valtari ja markkinoinnin johtamisesta luennoi Dagmar Oy:n Anna Salo. Lopulliseen hurmokseen osallistujat saatteli Pauli Aalto-Setälä Aller Medialta.

mpäivä historia 2014
mpäivä historia 2015

Kymmenessä vuodessa merkittäväksi markkinoinnin, myynnin sekä liike-elämän tapahtumaksi kasvanut Lahden Mainostorstai juhli 10-vuotissynttäreitään Sibeliustalossa 10.9.2015. Juhlavuotensa kunniaksi se muutti nimensä M-torstaiksi. M:n alle mahtuvat nyt kaikki markkinoinnin, mainonnan, maineen, median, myynnin ja sitä kautta myös menestyksen avaimet. Vuonna 2015 vieraina oli ennätykselliset 731 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista.

Viime vuonna 2016 alleviivattiin markkinoinnin kuulumista kokonaisvaltaisesti liiketoimintaan ja puhujat ottivat esille osa-alueita, joita tulisi huomioida. Markkinoinnin kummitäti Anne Korkeakoski avasi kuulijoille kuinka suomalaisissa yrityksissä panostetaan liian vähän markkinointiin. Panu Luukka Leibenschaftilta innoitti yleisöä omalla esityksellään yrityskulttuuri on kuningas, miten ja miksi? Sanomista Piia Parta valoitti TV ilmiöitä ja mahdollisuuksia, Lassi Kurkijärvi piti lopuksi vauhdikkaan puheenvuoron: voiko näinkin käyttäytyä. Digitalisaation lasten käytöskoulussa. Kuulijoita oli lähes 650 Sibeliustalossa.

mpäivä historia 2016

Linkkejä aikaisempiin taltiointeihin:

Vuoden 2016 puheenvuorojen tiivistelmän löydät täältä (pdf).

Mediatalo ESAn Youtube-kanavalla voit katsoa koko vuoden 2015 seminaarin Sinulle sopivina annospaloina. Siirry kanavalle tästä linkistä. Puheenvuoroista on koottu myös tiivistelmä, jonka voit lukea tästä linkistä (pdf).

Katso M.IDEAN Emma Oravuon tekemä koostevideo päivästä tästä linkistä

Katso tapahtuman historiavideo tästä linkistä.

10-vuotias M-torstai kokoaa ennätysyleisön 8.9.2015 (pdf)
M-torstai pureutuu menestyksen ämmiin 26.8.2015 (pdf)